Polityka Antykorupcyjna
Celem działalności Gavdi jest dostarczanie klientom wartości biznesowej z wykorzystaniem technologii SAP oraz autorskich rozwiązań i specjalizowanych usług. Nieodłącznym elementem budowania profesjonalnej i partnerskiej relacji z klientami jest przestrzeganie norm etycznych oraz skuteczne przeciwdziałanie korupcji.
Niniejszy dokument zawiera zasady obowiązujące w Gavdi w celu zarządzania ryzykiem korupcji zarówno w relacjach zewnętrznych, jak i wewnętrznych.
1.1. Definicje
Korupcja – obiecywanie, żądanie, proponowanie, wręczanie lub przyjmowanie bezpośrednio lub pośrednio jakiejkolwiek nienależnej korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za działanie lub zaniechanie działania związane z wykonywaniem obowiązków zawodowych.
Korzyść majątkowa – każde dobro, jakie jest w stanie zaspokoić określoną potrzebę, a jego wartość da się wyrazić w pieniądzu. Może nią być nie tylko zwiększenie majątku osoby otrzymującej korzyść, ale również wszystkie korzystne dla niej umowy np. obniżka przy zakupie pewnych dóbr.
Korzyść osobista – świadczenie o charakterze niemajątkowym polepszające sytuację osoby, która je uzyskuje czyli wszystko to, co traktowane jest jako korzystne i zaspokajające potrzebę przyjmującego korzyść osobistą, które nie jest wyrażone bezpośrednio w formie pieniężnej np.: protekcja, załatwienie kontraktu, załatwienie pracy.
Osoba pełniąca funkcję publiczną – osoba określona w art. 115 par. 19 Kodeksu karnego.
Konflikt interesów – sytuacja, w której osoba pełniąca funkcję publiczną jako członek personelu instytucji zamawiającej, biorący udział w prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia lub mogący wpłynąć na wynik tego postępowania ma, bezpośrednio lub pośrednio, interes finansowy, ekonomiczny lub inny interes osobisty, który postrzegać można jako zagrażający jego bezstronności i niezależności w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia.
1.2. Zasady
Wszyscy pracownicy i współpracownicy Gavdi zobowiązani są do przestrzegania ustalonych zasad przekazywania i przyjmowania prezentów, uczestnictwa w imprezach oraz przeciwdziałania praktykom korupcyjnym.
Istotnym elementem polityki antykorupcyjnej jest określenie zasad postępowania związanych z relacjami z osobami pełniącymi funkcje publiczne.
Polityka antykorupcyjna jest komunikowana i propagowana w Gavdi poprzez wytyczne i szkolenia.
Gavdi zapobiega działaniom niezgodnym z prawem zarządzając ryzykiem braku zgodności poprzez wskazanie sytuacji bezwzględnie zakazanych. Należą do nich między innymi:
- przyjmowanie lub wręczanie prezentów w formie gotówki,
- przyjmowanie lub wręczanie prezentów oraz organizowanie imprez związanych z relacją biznesową, w sposób wykraczający poza ogólnie przyjęte zwyczaje,
- przekazywanie darowizn na cele polityczne.
Gavdi jest zainteresowana aby działania osoby pełniącej funkcję publiczną a mającej wpływ na realizację celów biznesowych wynikających z jakichkolwiek działań Gavdi jako przedsiębiorcy, były bezstronne i obiektywne. W tym celu Gavdi monitoruje w sposób dozwolony prawem czy względy rodzinne, emocjonalne, interes gospodarczy lub jakiekolwiek inne interesy wspólne dla osoby pełniącej funkcję publiczną oraz Gavdi, jej pracowników lub współpracowników nie wypełniają definicji konfliktu interesów.
1.3. Odpowiedzialność pracowników
Zapobieganie przypadkom korupcji, wystąpieniu konfliktu interesów, ich wykrywanie i zgłaszanie jest obowiązkiem każdego pracownika i współpracownika. Wszyscy są zobowiązani unikać jakichkolwiek działań, które mogą naruszyć zasadę zerowej tolerancji wobec korupcji i narazić Gavdi na zarzuty zachowań niezgodnych z obowiązującymi normami i przepisami.
W przypadku zachodzenia podejrzenia wystąpienia konfliktu interesów, Gavdi może żądać od każdego pracownika i współpracownika złożenia odpowiedniego oświadczenia o braku konfliktu interesów lub zakresie jego wystąpienia (potencjalnym czy rzeczywistym). W razie wątpliwości co do braku wystąpienia konfliktu interesów pracownik lub współpracownik Gavdi, celem umożliwienia procedowania swoich obowiązków przez osobę pełniącą funkcję publiczną, zobowiązany będzie do ograniczenia lub wyłączenia swojego udziału w postępowaniu. Gavdi poinformuje o takich działaniach osobę pełniącą funkcję publiczną celem właściwego wypełnienia jej obowiązków w postępowaniu.
Nieprzestrzeganie zasad polityki antykorupcyjnej stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych i może spowodować pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej wynikającej z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
1.4. Zgłaszanie nadużyć
Podejrzenia związane z naruszeniem polityki antykorupcyjnej lub innych przepisów prawa powinny być zgłaszane anonimowo lub z podaniem swoich danych osobowych poprzez przesłanie zgłoszenia na adres:
Kierownik Działu Administracji
Gavdi Polska S.A.
ul. Prosta 70
00-838 Warszawa
Pracownicy mogą dokonywać zgłoszeń z wykorzystaniem przyjętych wewnętrznych kanałów komunikacji. Zgłoszenia traktowane są w sposób poufny oraz badane z należytą starannością. Gavdi zapewnia ochronę danych osobowych osoby dokonującej zgłoszenia oraz osoby, której zarzuca się dokonania naruszenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa: https://gavdi.pl/polityka-prywatnosci/ .
1.5. Monitoring ryzyka wystąpienia zdarzeń korupcyjnych
Gavdi prowadzi stały monitoring przestrzegania postanowień polityki antykorupcyjnej oraz regulacji prawnych w zakresie korupcji.